wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Ostatnie zwiedzanie zajezdni "Dąbie" - KONKURS

Koniec marca to ostatni moment kiedy można, jeszcze w trakcie codziennej pracy, zobaczyć zabytkową zajezdnię "Dąbie" przy ul. Wróblewskiego. Z tej okazji razem z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym we Wrocławiu przygotowaliśmy konkurs dla Czytelników wroclaw.pl pt. "Ostatnie zwiedzanie na pożegnanie". To jedyna i ostatnia szansa, aby z przewodnikiem zwiedzić ten niezwykły zabytek techniki! Przy okazji konkursu mamy też plebiscyt na najbardziej lubianą wrocławską zajezdnię. Trzeba tylko wybrać swój typ!

 

Jak grać, by wygrać?

Wystarczy odpowiedź na pytanie: Którą wrocławską zajezdnię tramwajową lubisz najbardziej? Swój wybór zaznacz w formularzu na dole strony i ciekawie uzasadnij. Z wszystkich odpowiedzi wybierzemy osiem najbardziej oryginalnych i nagrodzimy podwójnymi zaproszeniem na niezapomnianą wycieczkę.Planowany termin zwiedzania: 29 marca, start: godz. 11.00 (czas zwiedzania około 1h)Wystarczy zaznaczyć ulubioną zajezdnię i wypełnić pola. Na odpowiedzi czekamy do czwartku (27.03) do godziny 13.00. Ze zwycięzcą skontaktujemy się drogą e-mailową.  

1. Zajezdnia nr I "Gaj" przy ul. KamiennejZajezdnia należąca do spółki Städtische Straßenbahn Breslau powstała w 1902 r. Na terenie zakładu znalazły się dwie pięciotorowe hale postojowe, warsztaty, mieszkania dla pracowników przedsiębiorstwa, a także reprezentacyjny budynek administracyjny w stylu neogotyckim. Hale tramwajowe są wykorzystywane po dziś dzień, natomiast budynek administracyjny rozebrano po II wojnie światowej ze względu na spore zniszczenia. 2. Zajezdnia nr II "Ołbin" przy ul. SłowiańskiejByła to druga zajezdnia miejskiego przewoźnika. Budowano ją w etapach od 1910 r. Hale postojowe stworzono w oparciu o nowatorską wówczas konstrukcję żelazobetonową. Później to rozwiązanie znalazło zastosowanie przy wznoszeniu Hali Stulecia. Po II wojnie światowej zajezdnia przy ul. Słowiańskiej stanowiła centralny obiekt MPK. Tu znajdowała się dyrekcja przedsiębiorstwa, Biuro Zagubionych Rzeczy, kasy abonamentowe, a nawet Centrala Ruchu. Po powodzi w 1997 r. zabudowania przeszły generalny remont, a w 2013 r. zajezdnię rozbudowano, tworząc kilka nowych torów odstawczych. 3. Dawna zajezdnia nr III przy ul. OłbińskiejW 1901 r. prywatna spółka Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft zbudowała na wydzierżawionym od miasta terenie zajezdnię tramwajową, która obsługiwała linię z parku Południwogo do Dworca Nadodrze oraz linię okólną. Prócz hali tramwajowej wzniesionej w stalowej konstukcji szkieletowej na terenie zajezdni znalazł się warsztat naprawczy i budynek administracyjny. W 1911 r. prywatna firma została wykupiona przez miasto, a zakład połączono z miejską zajezdnią przy ul. Słowiańskiej. Po 1945 r. znacznie zmieniono charakter zabudowań, tworząc tu warsztaty do konserwacji torów oraz sieci trakcyjnej. Dziś przy ul. Ołbińskiej znajdują się warsztaty Zakładu Torowego, garaże Pogotowia Technicznego oraz Centrala Ruchu. 4. Zajezdnia nr IV "Borek" przy ul. Powstańców Śląskich Prywatna spółka Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft stworzyła w 1901 r. na ul. Powstańców Śląskich zajezdnię, składającą się z dwóch siedmiotorowych hal postojowych, między którymi ulokowano dwutorowy warsztat naprawczy. Podczas oblężenia Wrocławia obiekt został silnie zniszczone, a jego odbudowa trwała do 1954 r. Dziś zajezdnia przy ul. Powstańców Śląskich jest największym zakładem eksploatującym tramwaje we Wrocławiu i jedynym, w którym stacjonuje nowoczesny, niskopodłogowy tabor. W tym celu jedna z zabytkowych hal została zmodernizowana i wyposażona  w urządzenia niezbędne do konserwacji wagonów. 5. Dawna zajezdnia nr V przy ul. LegnickiejW 1901 r. firma Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft wzniosła na terenie Popowic zajezdnię, niemal identyczną jak ta Na Borku.Zabudowania składały się również z dwóch siedmiotorowych hal postojowych połączonych dwutorowym warsztatem. Różnicę stanowiła wieża ciśnień dodana w tylnej części hal oraz dodatkowe warsztaty, ulokowane w oddzielnych budynkach z tyłu zajezdni. Dojazd do warsztatów odbywał się z pośrednictwem przesuwnicy wagonowej. Od 1911 r. zajezdnia była własnością miejskiego przewoźnika, który wykupił prywatna firmę. W okresie międzywojennym zajezdnia przy ul. Legnickiej stała się siedzibą Warsztatów Głównych, gdzie dokonywano generalnych remontów wagonów. Tak było również po II wojnie światowej. Od 1999 r. dawna zajezdnia przy ul. Legnickiej stanowi siedzibę spółki RMT Protram ">Zadar – mały chorwacki Rzym
6. Zajezdnia nr VI "Dąbie" przy ul. WróblewskiegoNajmłodszą zajezdnię tramwajową we Wrocławiu spółka Städtische Straßenbahn Breslau wzniosła w 1913 r. w malowniczej dzielnicy Dąbie. Powstanie nowego zakładu miało związek z budową Hali Stulecia i miało zapewnić sprawną obsługę komunikacyjną tego rejonu miasta. Zabudowania z czerwonej cegły dostosowano do podmiejskiego charakteru dzielnicy, a stylistyką nawiązywały one do tradycyjnej śląskiej architektury. Na zajezdnię składają się dwie masywne hale postojowe, obie posiadające po 7 torów, budynek administracyjny oraz stacja transformatorowa. Do czasów obecnych zachował się również dom mieszkalny pierwotnie przewidziany dla pracowników zajezdni. Na terenie zajezdni przy ul. Wróblewskiego zgromadzono wiele zabytkowych elementów infrastruktury. Są to stare maszty sieci trakcyjnej, krzyżownice, pokrywy od zwrotnic, a nawet słupki przystankowe.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama