Odyseja Umysłu to międzynarodowy program, realizowany w formie konkursu kreatywnego rozwiązywania problemów, w Polsce obchodzi w tym roku 25-lecie. Ma na celu rozwój zdolności twórczych, jakie ma każdy młody człowiek. Uczestnicy pracują w kilkuosobowych zespołach, przez kilka miesięcy rozwiązując wybrane przez siebie zadanie. Każda drużyna decyduje się na jeden z pięciu, co roku innych, problemów, które nawiązują do różnych talentów i zainteresowań. Swoje rozwiązanie przedstawia w formie kilkuminutowej prezentacji podczas konkursu. Odyseusze mierzą się również z tzw. problemami spontanicznymi. Są one tajne do ostatniej chwili i wymagają myślenia na zawołanie. 
     Podczas przygotowań i konkursów młodzi ludzie wspólnie rozwijają kompetencje kluczowe w ich przyszłości:  umiejętności związane z pracą w zespole, praktycznym łączeniem wiedzy z różnych dziedzin, twórczym myśleniem i rozwiązywaniem złożonych problemów. Uczą się tolerancji dla odmiennych pomysłów, podejmują inicjatywę i ryzyko, eksperymentują, a do tego świetnie się bawią. W Odysei Umysłu bardziej niż wynik liczy się to, co dzieje się w procesie pracy. Każdy uczestnik rozwija się, odkrywa swoje mocne strony, przełamuje ograniczenia. Dlatego na medalach, które po występie otrzymują wszyscy uczestnicy, widnieje hasło: „W Odysei Umysłu każdy jest zwycięzcą” – podsumowuje Wojciech Radziwiłowicz, honorowy prezes fundacji, która organizuje konkurs.
    W eliminacja regionalnych Odysei Umysłu, które odbyły się w X Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej we Wrocławiu wzięło udział 85 kilkuosobowych grup dzieci i młodzieży z województw dolnośląskiego i opolskiego (ok. 600 osób). Zaprezentowały one swoje pomysły na przedstawienia teatralne, nietuzinkowe urządzenia mechaniczne czy ultralekkie, a bardzo wytrzymałe struktury. Najlepsi awansowali do finału ogólnopolskiego, który w pierwszy weekend kwietnia odbędzie się w Gdyni w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym oraz w hali Gdynia Arena. Weźmie w nim udział ponad 210 zespołów (ok. 3,5 tys. osób) z całego kraju. Drużyny, które w swoich kategoriach zajmą 1. i 2. miejsca wyjadą na finał światowy do USA (24-29.05.2016, Iowa State University, Ames). Zdobywcy 3. miejsc natomiast wezmą udział w festiwalu europejskim (29.04-04.05.2016, Gdańsk). 
  15 wrocławskich drużyn w finale ogólnopolskim
  Wyniki eliminacji regionalnych we Wrocławiu wraz z opisem tegorocznych zadań przedstawiają się następująco:
  Problem techniczny „Nowe życie rzeczy” – drużyna musiała skonstruować i pojechać wehikułem, podróżującym między wskazanymi stacjami. Pojazd przewoził między rejonami różne przedmioty, które zostały poddane przetworzeniu i użyte w odmienny od początkowego sposób. Zespół miał też przedstawić jakiś dobry uczynek.  
  Grupa wiekowa I:
      - Zespół Szkół EKOLA, Wrocław
   - Szkoła Podstawowa w Przewornie
   - Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 12, Wrocław
   
     Grupa wiekowa II:
      - Zespół Szkół Ogólnokształcących STO, Kluczbork
   - Publiczne Gimnazjum nr 8, Opole
   - Zespół Szkół Społecznych, Kłodzko
   
     Grupa wiekowa III:
      - Zespół Szkół Elektrycznych, Opole
   - Liceum Ogólnokształcące nr X, Wrocław
   
     Problem techniczno-teatralny „Przejściowe trudności techniczne” – przedstawienie, opowiadające o Poławiaczu, który z dystansu stara się złowić trzy pozostające w ruchu zdobycze – przy użyciu trzech różnych technicznych metod połowu. W spektakl wpleciony miał być wątek zmiany pogody oraz humorystyczna postać. 
  Grupa wiekowa I:
      - Niepubliczna Szkoła Podstawowa LEONARDO DA VINCI, Wrocław
   - Grupa wiekowa II:
   - Publiczne Gimnazjum nr 1, Bogatynia
   - Publiczne Gimnazjum nr 8, Opole
   
     Grupa wiekowa III:
      - Zespół Szkół Społecznych, Kłodzko
   - XII Liceum Ogólnokształcące Wrocław
   
       Problem humanistyczny „Bajka masowego rażenia” – autorskie przedstawienie o tym, jak jedna z Bajek Ezopa w dawnych czasach „staje się wiralem”, czyli w szybkim tempie ulega rozpowszechnieniu na dużą skalę. Historia spopularyzowana na trzy różne sposoby, a podczas występu pojawia się artystyczna reprezentacja jej morału.
  Grupa wiekowa I:
      - Zespół Szkół EKOLA, Wrocław
   - Szkoła Podstawowa nr 21, Wrocław
   
     Grupa wiekowa II:
      - Zespół Szkół Społecznych, Kłodzko
   - Szkoła Podstawowa nr 2, Trzebnica
   
     Grupa wiekowa III:
      - Gimnazjum nr 1, Nysa
   - Gimnazjum nr 3, Oleśnica
   - Liceum Ogólnokształcące nr X, Wrocław
   
     Grupa wiekowa III:
      - Liceum Ogólnokształcące nr X, Wrocław (absolwenci)
   
      Problem konstrukcyjny „Przyatakujcie ponownie” – budowanie wyłącznie z drewna balsa i kleju – ważącej jedynie kilkanaście gramów struktury, która jest nastepnie poddawana dwukrotnie próbie udźwignięcia jak największego ciężaru. Podczas spektaklu prezentowane także było stworzone przez drużynę urządzenie generujące efekty specjalne. 
  Grupa wiekowa I:
      - Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 12, Wrocław
   
  Grupa wiekowa II:
      - Publiczne Gimnazjum nr 8, Opole
   - Zespół Szkół Społecznych w Lubinie
   
     Grupa wiekowa III:
      - Gminny Ośrodek Kultury, Tarnów Opolski
   - Grupa wiekowa IV
   - Liceum Ogólnokształcące nr X, Wrocław (absolwenci)
   
       Problem teatralny „Między nami zwierzętami” – dowcipne przedstawienie, w którym prezentowane są punkty widzenia trójki różnych zwierząt – ryby, ptaka i ssaka – okazujących emocje i rozwiązujących rozmaite problemy. W spektakl wpleciony są taniec, piosenka i pewne drzwi, które nie wiadomo dokąd prowadzą.
  Grupa wiekowa I:
      - Zespół Szkół Gminy Izbicko
   - Szkoła Podstawowa nr 8, Wrocław
   - Centrum Wspierania Talentów, Wrocław
   - Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 16, Wrocław
   
     Grupa wiekowa II:
      - Zespół Szkół Społecznych, Kłodzko
   - Gimnazjum nr 3, Oleśnica
   - Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1, Opole
   
     Grupa wiekowa III:
      - Zespół Szkół nr 1, Wrocław
   - Liceum Ogólnokształcące w Świebodzicach
   - Zespół Szkół w Brzeziej Łące
   
     Grupa wiekowa IV:
      - Liceum Ogólnokształcące nr X, Wrocław (absolwenci)