wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Rewitalizacja
  4. Zabytkowe pojazdy na Zajezdni Popowice
  5. Prace modernizacyjne zabytkowych pojazdów
  6. JELCZ 272 MEX “Fredruś”

Kilkuetapowa renowacja wrocławskiego "Fredrusia" - jednego z niewielu ocalałych kabrioletów marki Jelcz - rozpoczęła się we wrześniu 2020 roku. Autobus trafił na wrocławskie ulice w 1974 roku. Początkowo eksploatowany był liniowo, następnie przebudowano go na turystyczny kabriolet. Samochód wpisany jest do rejestru zabytków pod numerem 952/696/20.

Tak Fredruś wyglądał przed remontem.

Zabytkowy autobus "Fredruś", stan przed remontem fot. Andrzej Skobejko, UMW
Tak Fredruś prezentował się przed remontem

Pierwszy etap prac. Wrzesień - październik 2020

Pierwszy etap remontu Fredrusia objął demontaż podwozia i nadwozia, posadowienie nadwozia na tymczasowej ramie oraz remont właściwej ramy autobusu (piaskowanie, wymianę uszkodzonych elementów, zabezpieczenie antykorozyjne).

Remont autobusu Fredruś, demontaż podwozia i nadwozia fot. Michał Maliczkiewicz
Remont autobusu Fredruś, demontaż podwozia i nadwozia

rama autobusu Fredruś podczas remontu fot. KSTM
rama autobusu Fredruś podczas remontu w zajezdni przy Legnickiej

Drugi etap remontu. Październik - grudzień 2020

Objął naprawę podzespołów mechanicznych: przegląd i naprawę silnika, regenerację skrzyni biegów, układu hamulcowego i pneumatycznego, chłodzenia, zawieszenia, wału napędowego, tylnego mostu, układu kierowniczego, wymianę sprzęgła. Naprawiona została także instalacja elektryczna (alternator, rozrusznik, akumulatory), a koła autobusu otrzymały nowe ogumienie.

felgi Fredrusia fot. KSTM
felgi Fredrusia

Trzeci etap remontu przeprowadzony w 2021 roku

 Wiosną 2021 roku nadeszła kolej na nadwozie. Oblachowanie wymagało wymiany niemal w całości, a wnętrze autobusu przypominało pobojowisko. Drewniana podłoga zbutwiała, wyścielenia ścian były zniszczone, fotele i pulpit kierowcy wymagały gruntownego remontu.

Nadwozie Fredrusia w trakcie remontu fot. Michał Maliczkiewicz
Nadwozie Fredrusia w trakcie remontu

Nadwozie rozebrano do szkieletu i wypiaskowano. Po odbudowie oblachowania, nadwozie zamontowano z powrotem na podwoziu. Fredrusiowi przywrócono także czerwono-żółte malowanie.

Odremontowany kabriolet zadebiutował przed publicznością 18 września, podczas Dni Otwartych Zajezdni Popowice. W połowie grudnia przeszedł ostateczny odbiór. 

Odbiór Fredrusia po remoncie. Od lewej stoją: Artur Matkowski właściciel firmy POLMAT - wykonawca remontu. Zbigniew Banachowicz - rzeczoznawca techniki motoryzacyjnej. Sebastian Wolszczak - zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej. Krzysztof Kołodziejczyk - prezes KSTM. Krzysztof Wasilewski - wiceprezes KSTM i wykonawca remontu. Michał Maliczkiewicz - koordynator remontów zabytkowych pojazdów w Wydziale Partycypacji fot. KSTM
Odbiór Fredrusia po remoncie. Od lewej stoją: Artur Matkowski właściciel firmy POLMAT - wykonawca remontu. Zbigniew Banachowicz - rzeczoznawca techniki motoryzacyjnej. Sebastian Wolszczak - zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej. Krzysztof Kołodziejczyk - prezes KSTM. Krzysztof Wasilewski - wiceprezes KSTM i wykonawca remontu. Michał Maliczkiewicz - koordynator remontów zabytkowych pojazdów w Wydziale Partycypacji

Reklama