wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Komunikacja miejska
  4. Oto nowe trasy komunikacji miejskiej (MPK Wrocław) od 3 września 2023 roku. Zobacz!
  5. Dlaczego wprowadzono zmiany w kursowaniu linii?

Dlaczego wprowadzono zmiany w kursowaniu linii tramwajowych i autobusowych?

Są dwa najważniejsze powody zmian. Wrocław dziś, a Wrocław sprzed 20 lat to nie to samo miasto, a komunikacja zbiorowa od dwóch dekad nie była istotnie modyfikowana i dostosowywana do zmieniających się potrzeb. Dlaczego właśnie teraz nastąpiła reorganizacja? Ma to związek z zakończeniem dużych inwestycji torowych i drogowych: tramwaju na Popowice oraz Nowy Dwór, a także obwodnicy Leśnicy.

Od 3 września działają dwie nowe linie tramwajowe, osiem zmieniło swoje trasy, a 13 pozostało bez zmian. Powstała również jedna nowa linia autobusowa, a siedem zmieniło trasy, dodatkowo jedna została zastąpiona (wchłonięta) przez inną – łącznie to aż 9 korekt!

Nowa trasa wymusza zmiany w całym mieście

Oddanie dwóch nowych strategicznych inwestycji - tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór - sprawia, że reorganizacja jest konieczna. Zmiany są wynikiem długotrwałych analiz, postulatów mieszkańców, wniosków rad osiedli. 
Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności

Otwarcie nowej trasy tramwajowej i skomunikowanie jej z siecią już funkcjonującą w mieście to skomplikowane wyzwanie. Wprowadzenie jednej zmiany pociąga za sobą dokonanie kolejnych. To system naczyń połączonych. Te mechanizmy nie muszą interesować pasażerów, jednak warto zdawać sobie z nich sprawę.

Co ma wpływ na planowanie zmian w komunikacji tramwajowej?

Przepustowość tras tramwajowych

Zbyt wiele linii na jednej trasie sprawia, że tworzą się tramwajowe korki przed przystankami lub przed sygnalizacją świetlną.

Przepustowość pętli lub krańcówki

Tramwaje nie tylko muszą pomieścić się na pętli, ale również dojeżdżać na nią w odpowiedniej kolejności, aby później odjeżdżający tramwaj nie blokował wcześniejszego. Nie do każdej pętli czy krańcówki można dodać kolejny pojazd, jeśli jest ona wypełniona. 

Możliwości taborowe

Na trasach na Gaj oraz na stadion miejski (Tarczyński Arena (Królewiecka), gdzie są krańcówki zamiast pętli, muszą kursować dwukierunkowe Škody 19T, a MPK ma ich 31. Stanowi to ograniczenie w zwiększaniu linii, które mogłyby obsługiwać kursy kończące się w tych miejscach. Trzeba ponownie brać pod uwagę przepustowość krańcówek.  

Punkty socjalne na pętli

Motorniczowie muszą mieć miejsce i czas na odpoczynek w trakcie zmiany. Jeżdżą 8 godzin, a niekiedy dłużej. Poza kilkominutowymi przerwami między kursami muszą mieć przynajmniej jedną dłuższą. Wynika to z przepisów prawa, ale przede wszystkim z troski o bezpieczeństwo pasażerów.

Dlaczego zmiany w numerach linii tramwajowych?

– Ważną sprawą jest uporządkowanie linii. Teraz mamy dziury w numeracji. Po zmianie będą 23 linie w jednym ciągu liczbowym – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności. – To ułatwi podróżowanie, choć na pewno będzie trzeba się do tego przyzwyczaić.

Numerację uzupełniają nowe linie: 13 i 22. Linie, w których następuje zmiana trasy, pętli bądź krańcówki czy numeru to: 4, 5, 11, 33 (stanie się 12), 14 (zastąpi 74), 16, 18, 31 (będzie numerem 21), 23.

Wszystkich szczegółów można dowiedzieć się w naszym serwisie.

Zmiany w liniach autobusowych

Nowe inwestycje, torowiska i drogi, zmieniają podejście do kursowania autobusów. Zmiany dotyczą głównie rejonu Nowego Dworu, Kuźnik, Muchoboru Wielkiego i Leśnicy oraz częściowo Stabłowic i Oporowa.

Nowa linia ma numer 152. Do zmian doszło natomiast w 109 (zastąpiony przez autobus 142), a korekty tras dotyczą: 107, 119, 122, 128, 142, 148, 149.

Nie ma sensu, aby tą samą trasą jeździł zarówno tramwaj, jak i autobus. Oba środki transportu powinny się uzupełniać, a nie dublować.  

Nowy rozkład godzinowy poszczególnych linii

W naszym serwisie można dowiedzieć się, jakie nastąpiły zmiany dotyczące marszruty (czy numerów) poszczególnych linii. Godzinowe rozkłady jazdy widnieją już u nas w serwisie i są od 3 września widoczne na stronie na wroclaw.pl.