Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy (wśród nich zeroemisyjne) oraz możliwość bezgotówkowego zakupu biletu w kasowniku w pojeździe – takie nowości czekają pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących autobusami linii 9xx z Wrocławia do Czernicy, Długołęki i Wiszni Małej.
Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Bardzo się cieszę, że tak dobrze przebiega nasza współpraca z gminami w ramach Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Sprawna komunikacja zbiorowa w aglomeracji służy nam wszystkim - wrocławianom i mieszkańcom okolicznych gmin.prezydent Wrocławia Jacek Sutryk
Najkorzystniejsza oferta
Przetarg podzielono na cztery zadania. Właśnie ogłoszono wybór oferty na dwa z nich. Za najkorzystniejsze w tych przypadkach uznano oferty konsorcjum Kłosok Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za kwotę ponad 456 mln zł. Teraz urzędnicy czekają 10 dni na ewentualne odwołania. Jeśli nie wpłyną, podpiszą umowy z operatorem.
Jedno z zadań zostanie powtórzone w procedurze negocjacji. Wynika to z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Negocjacje ruszą niebawem. Czwarte zadanie unieważniono z uwagi na brak ofert.
Obsługa połączeń aglomeracyjnych w ramach tych trzech zadań to koszt ok. 700 mln zł.
Komunikacja aglomeracyjna po rewolucji
Obecnie autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln km, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln km, czyli blisko 5,5 mln km. Obecnie połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100 (w tym fabrycznie nowe i elektryczne). Aktualnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będzie ich w sumie 32 linie.
Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany aktualnie rozstrzygany przetarg – nowe autobusy wykonają prawie 30 mln km po drogach Wrocławia i aglomeracji (to 41 podróży na księżyc i z powrotem). Dzięki tej współpracy w aglomeracji pojawi się 69 fabrycznie nowych autobusów (z opcją rozszerzenia o kolejnych 9 pojazdów).
Co szósty pojazd będzie elektryczny. Wszystkie pozostałe autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin, tj. co najmniej Euro 6D. Pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe. Zostaną również wyposażone w WiFi, USB, a także w defibrylator AED.
Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu dwóch osób na wózkach inwalidzkich. Będą miały szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
20 lat temu, gdy zaczynaliśmy budować komunikację aglomeracyjną, autobusy międzygminne pokonywały 1,3 mln km, w 2024 roku autobusy pokonają blisko cztery razy więcej, bo prawie 5,5 mln km. Stale rozwijamy i wzbogacamy ofertę komunikacji zbiorowej dla mieszkańców aglomeracji, walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym i umożliwiając swobodniejsze przemieszczanie się do Wrocławia, do miejsc pracy, nauki czy rozrywki.Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.
Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie aglomeracyjne?
Operatorzy wyłonieni w postępowaniu przetargowym zapewnią do obsługi linii łącznie 69 fabrycznie nowych autobusów. Jedenaście z nich to elektryki, a ich liczba w czasie trwania umowy może wzrosnąć o kolejne trzy. Na ich dostarczenie i rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że jeśli uda się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku tygodniach, nowe pojazdy wyjadą na ulice Wrocławia i aglomeracji w II kwartale 2025 roku.