"Za samochód pozostawiony na płatnym, strzeżonym parkingu, właściciel parkingu nie ponosi odpowiedzialności”, „Za ubrania pozostawione w szatni – nie odpowiadamy" itp. Takich sytuacji jest więcej. Pytanie czy jeżeli płacimy za usługę to, w przypadku kradzieży, możemy dochodzić odszkodowania? Możemy i powinniśmy.
- Pozostawiając na przechowanie jakąś rzecz zawieramy umowę – wyjaśnia Andrzej Malicki, mecenas.- Jest to umowa realna zawarta z chwilą faktu powierzenia rzeczy. Wszystkie informacje o tym, że ktoś nie ponosi odpowiedzialności, są niezgodne z prawem. Jeżeli dojdzie do kradzieży należy nam się odszkodowanie.
Takie przypadki można zgłosić do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu. - Najpierw interweniuję u właściciela, który nie poczuwa się do odpowiedzialności. Jeżeli to nie przynosi skutku, konsument może skierować sprawę na drogę sądowa. Pomagamy w napisaniu pozwu – mówi Jerzy Barański, dyr. Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu. Ważne, by mieć dowód zawarcia umowy. Może to być między innymi zeznanie świadka, pokwitowanie, bilet lub żeton z szatni. - W takich sytuacjach są duże szanse na wygranie sprawy w sądzie, jeżeli zdecydujemy się tam dochodzić swoich praw – dodaje mecenas Malicki. Tego typu sprawy coraz częściej trafiają do sądów. Niestety, wciąż wyjątkiem są sytuacje, by to właściciel obiektu zmienił zdanie i poczuwał się do odpowiedzialności.
W 2011 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował zapis w regulaminie wrocławskiego Aquaparku, w którym Aquapark nie odpowiada za rzeczy pozostawione w szafkach. Na takie praktyki poskarżyli się użytkownicy obiektu. - Był to niefortunny zapis w naszym regulaminie na początku działalności Aquaparku. Po opinii UOKiK natychmiast go zmieniliśmy. To my ponosimy odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w zamkniętych szafkach – wyjaśnia Mariusz Prasał, rzecznik prasowy Aquapark Wrocław. Pomimo, że Aquapark zmienił zapis w regulaminie, musi zapłacić 17 tys. złotych kary. Tak postanowił Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mariusz Prasał powiedział, że spółka rozważa odwołanie się od tej decyzji, ale obecnie czekają na pisemne uzasadnienie wyroku.
jr
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu, adres: ul. Świdnicka 53; 50-030 Wrocław
Kontakt:
Sekretariat: pok. 520, 521, tel. +48 71 777 75 59, faks +48 71 777 86 62, e-mail: brk@um.wroc.pl