Respondenci, którzy nie będą mogli samodzielnie spisać się poprzez formularz internetowy lub telefoniczne na infolinii spisowej, zostaną spisani przez rachmistrzów telefonicznie.
Rachmistrzowie telefoniczni rozpoczną pracę od 4 maja br. Będą dzwonić z numeru: 22 828 88 88 lub 22 279 99 99.
Jak sprawdzić tożsamość rachmistrza
Rachmistrz spisowy ma nadany oficjalny identyfikator wydany przez Wojewódzkie Biuro Spisowe zawierający imię i nazwisko, numer, godło, informację o przetwarzaniu danych osobowych.
Tożsamość rachmistrza można sprawdzić na infolinii spisowej pod numerem 22 279 99 99, a po 4 maja również poprzez aplikację, dostępną na stronie spis.gov.pl.
Przeczytaj również: Nie obawiaj się spisu. Jeśli trzeba – zdaj się na rachmistrza
Z uwagi na panującą pandemię koronawirusa, decyzją Generalnego Komisarza Spisowego rachmistrzowie nie będą realizować wywiadów bezpośrednich (i odwiedzać respondentów w domach) aż do odwołania.
Osoby, które pukają do drzwi i podają się za rachmistrzów, są oszustami.
Prosimy zgłaszać takie przypadki na policję i upewnić się, że nasi bliscy seniorzy mają tego świadomość.
Jak reagować na próbę wyłudzenia danych
Jeśli seniora spisał współmieszkaniec lub senior spisał się sam (np. z czyjąś pomocą przez Internet albo poprzez infolinię spisową), zrealizował tym samym swój obowiązek udziału w spisie. Nikt nie ma prawa do niego zadzwonić w tej sprawie. Takie kontakty mogą być próbą wyłudzenia danych.
Jeśli respondent będzie miał uzasadnione wątpliwości co do wiarygodności i rzetelności kontaktującego się z nim rachmistrza spisowego, powinien zaistniały incydent niezwłocznie zgłosić na infolinię spisową (22 279 99 99) lub poprzez formularz zaznaczając w temacie „bezpieczeństwo, w tym zgłoszenie naruszenia bezpieczeństwa”.
Stosowną informację można przekazać także do Gminnego Biura Spisowego (Urząd Miejski Wrocławia, Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław, e-mail: gbs@um.wroc.pl).