Pandemia wywołana wirusem COVID-19 zmieniła nawyki zakupowe i sprawiła, że branża e-commerce dynamicznie się rozwija. Szacuje się, że przez ostatnie 2 lata pandemii koronawirusa udział e-commerce w całości handlu w Polsce wzrósł z 5 do 10 procent, a to oznacza, że ponad 20 mln Polaków kupuje online.
Chętniej robimy zakupy nie ruszając się z domu z wykorzystaniem komputera czy telefonu.
Polacy kupują online. Wrocławskie spółki liczą zyski

Wrocławski TIM SA największy hurtowy dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce od 2013 r. sprzedaje także online na TIM.pl. Obecnie są ekspertem branży e-commerce B2B w kraju i Europie. Ze wstępnych szacunków wynika, że przychody spółki ze sprzedaży wyniosły w 2021 r. prawie 1,26 mld zł (o 34,3% więcej niż w 2020 r.), z czego 70,6% (887,2 mln zł) przyniosła sprzedaż online realizowana samodzielnie przez klientów.
E-commerce potrzebuje technologii
E-commerce do sprawnego funkcjonowania potrzebuje szereg systemów IT, magazynów, firm transportowych, kurierów, paczkomatów, systemów płatności online, specjalistów opisujących produkty, pakowania i obsługi zwrotów dzięki którym jako klienci możemy wygodnie wybierać i kupować towar, bezpiecznie, nie ruszając się z domu. – To napędza całą branżę specjalizującą się w technologiach dla e-commerce – zauważa prezes Klastra ITCorner we Wrocławiu.

Wrocławski startupu CUX.io analizuje jak użytkownicy wchodzą w interakcje z produktami cyfrowymi. Firma powstała w 2019 r. obecnie działa globalnie, obsługuje klientów od niewielkich e-commerce po duże korporacje.
– E-commerce rozwija się w niesamowitym tempie. Oczywiście pandemia sprawiła, że należało wrzucić szósty bieg. Przedsiębiorcy z branży e-commerce potrzebują zatem bardziej niż kiedykolwiek wsparcia przede wszystkim w automatyzacji wszelkich procesów. Z mojej perspektywy wyraźnie widać, że do niedawna wciąż próbowaliśmy wykorzystywać technologię znaną z offline do ulepszania produktów online, jednak nie jest to najzwinniejszy i najbardziej efektywny sposób. Dlatego powstaje coraz więcej nowych narzędzi – mówi Paulina Walkowiak, współzałożycielka i CEO w CUX.io.
Wrocławskie perowskity pomogą w cyfrowej transformacji handlu
Przykładem nowych narzędzi w cyfrowym handlu jest technologia Olgi Malinkiewicz z Saule Technologies. Wrocławska spółka Saule Technologies robi pierwsze na świecie perowskitowe elektroniczne etykiety cenowo-reklamowe PESL.

Nowa technologia umożliwi stosowanie najróżniejszych niedostępnych dotąd narzędzi marketingowych i reklamowych. Przykładowo, sklepy będą mogły organizować krótkotrwałe, np. godzinne, niezapowiedziane promocje cenowe na wybrane produkty. Olga Malinkiewicz laureatką „30 Kreatywnych Wrocławia 2015”.
We Wrocławiu powstają technologie dla e-commerce i handlu online
We Wrocławiu w branży IT pracuje ok 36 tys. ludzi. Wiele firm wyspecjalizowały się w tworzeniu oprogramowania do e-commerce lub wdrażaniem tych technologii u klienta.
– Zmiany w obszarze technologii przyspieszają, obserwujemy dynamiczny rozwój w zakresu Internetu Rzeczy (IoT), rozszerzonej rzeczywistości (AR) czy sztucznej inteligencji (AI). Te wszystkie rozwiązania znajdują zastosowanie między innymi w e-commerce. Widząc potencjał Wrocławia, można śmiało powiedzieć, że powinien stawiać na „bycie ekspertem” w rozwiązaniach dla e-commerce – podkreśla Piotr Nosal.

Prezes zarządu Klastra ITCorner podkreśla, że wrocławskie firmy technologii e-commerce szybko rosną i planują ekspansję zagraniczną. W 2021, aż 4 z nich pozyskały nowych inwestorów.
– Ten rynek jest mocno wzrostowy. Unity Group w 2021 roku miało ok 67 milionów obrotów w stosunku do 49,4 w 2020 r., a w 2022 razem z planowanymi akwizycjami wzrośniemy powyżej 100 milionów. Na koniec 2021 roku zatrudnialiśmy 366 osoby czyli wzrośliśmy o 84 osoby, na rynku gdzie brak ludzi do pracy. Wiemy, że pozostałe firmy dostarczające technologie do e-commerce także zaliczą ten rok do udanych – wylicza Grzegorz Rudno-Rudziński.
Wrocław stawia na rozwiązania dla e-commerce
O tym, że Wrocław stawia na rozwiązania dla e-commerce było widać na konferencji Made in Wroclaw 2021, podczas której jednym z tematów było „E-commerce a inny wymiar zakupów”.
Fakt, że e-commerce jest także bardzo ważnym sektorem rynku, wynika z raportu Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskie. „Sektor AI w aglomeracji wrocławskiej” – swoją ofertę kieruje aż 28% wrocławskich firm rozwijających technologie związane z AI.
Także badanie ARAW-u i ITCorner „Wrocławski sektor IT” pokazuje, że e-commerce to niezależnie od wielkości i profilu działania firm IT, jeden z głównych obszarów specjalizacji.
E-commerce wyróżnik Wrocławia dla zagranicznych inwestycji
Grzegorz Rudno-Rudziński zauważa, że e-commerce może być wyróżnikiem Wrocławia dla lokowania inwestycji także zagranicznych, tak miasta robią np. w Wielkiej Brytanii.
– Pod koniec 2021 roku wystawialiśmy się na targach dotyczących transformacji cyfrowej w Londynie i wiele osób patrząc co robimy mówiła, że z taką ofertą to musimy do Manchesteru, bo wiadomo że to centrum e-commerce w UK. W Wielkiej Brytanii wiele miast ma jasną strategię rozwoju IT z koncentracją na dwóch obszarach. Na przykładzie Manchasteru widać, że to działa. Patrząc na ostatni Made In Wrocław i raport IT to kierunki specjalizacji dla Wrocławia same się narzucają i jest nimi przemysł 4.0, e-commerce, medtech – wszędzie tam bardzo istotna jest sztuczna inteligencja – dodaje.
O tym, że Wrocław to prawdziwie technologiczne miasto, stawiające mocno na rozwój sektora IT i e-commerce przekonany jest Krzysztof Rogalny, kierownik Działu Rozwoju i Technologii, TIM SA.
Uczelnie otwierają się na e-commerce
Branża potrzebuje specjalistów i na to zapotrzebowanie, odpowiadają już wrocławskie uczelnie. Powstają kierunki z obszaru m.in. cyfryzacji e-commerce. – Rynek potrzebuje dziś oczywiście informatyków w każdej ilości, ale nie tylko. Potrzeba także e-commerce managerów, marketingowców, kierowników projektów, logistyków, analityków danych i wielu specjalności wokół. Aby pracować w e-commerce nie trzeba być programistą – podkreśla prezes Klastra ITCorner we Wrocławiu.