Uczestnicy warsztatów FLGD uzgodnili 4 obszary o szczególnej ważności dla systemu żywnościowego we Wrocławiu. Są to:
- zapewnienie dostępności żywności (fizycznej i ekonomicznej),
- ograniczenie marnowania żywności,
- wspieranie rozwoju interdyscyplinarnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego,
- podnoszenie świadomości żywieniowej i zmiana nawyków.
Obszary te są jednocześnie dużymi wyzwaniami, z którymi mierzyć się będziemy jako mieszkańcy miasta w bliższej i dalszej przyszłości. Znamienne jest, że tak jak wszystkich nas będą dotykać skutki tych wyzwań, tak wszyscy mamy realny wpływ na ich ograniczenie czy zmianę.Małgorzata Brykarz, dyrektorka Wydziału Klimatu i Energii w Zielonym Departamencie Urzędu miejskiego Wrocławia
Oczywiście jednostka ma z założenia mniejszy wpływ na całokształt niż grupa. Aby wywołać realną zmianę trzeba więc poruszyć rzesze jednostek, a do tego z kolei potrzebny jest przemyślany skuteczny przekaz. I to właśnie było zadanie dla zespołów studenckich z Katedry Grafiki SWPS.
Prace projektowe studentów zostały poprzedzone dostarczeniem im niezbędnych danych – zarówno tych wynikających z projektu FLGD, jak i z innych źródeł. Informacjami branżowymi oraz spojrzeniem na te same tematy z różnych perspektyw podzieli się z młodzieżą uczestnicy warsztatów partycypacyjnych FLGD:
- Błażej Krasoń – prezes zarządu Banku Żywności we Wrocławiu,
- Anna Motak – dietetyk Wrocławskiego Zespołu Żłobków,
- Katarzyna Gubała – eksperta kuchni roślinnej,
- Maciek Wiśniewski – współtwórca Koton Kocia Kawiarnia,
- Katarzyna Wysocka – koordynator projektu miejska polityka żywnościowa,
- Katarzyna Sokołowska – koordynator projektu Miejska Farma Wrocław.
Ostatecznie studenci wybrali do pracy dwa obszary: ograniczenie marnowania żywności oraz podnoszenie świadomości żywieniowej i zmiana nawyków. W tych obszarach realizowali swoje koncepcje na kampanie społeczne pod bacznym okiem doświadczonych wykładowców: Mariusza Wszołka, Doroty Płuchowskiej oraz Adriana Seligi.
Wartością dodaną naszej współpracy z Katedrą Grafiki jest praktyczna wiedza, kontakty i różne perspektywy tak ważne przy partycypacyjnym charakterze Fair Local Green Deals. To sprzyja budowaniu wrażliwości przyszłych projektantów.”Małgorzata Brykarz
Studenckie koncepcje kampanii społecznych, których celem jest zmiana postaw konsumenckich, zostaną zaprezentowane podczas Wrocławskiego Forum Żywnościowego w dniu 15 października 2024 roku.