wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Ruszy projektowanie tramwaju na Jagodno. Już można!

Po latach oczekiwania zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury określające warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Ten dokument otwiera drogę do zakończenia przetargu na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno – jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji komunikacyjnych we Wrocławiu.

Reklama

Od 2019 roku Wrocław w kilkudziesięciu pismach prosił Ministerstwo Infrastruktury o wskazanie kolejarzom i naszym projektantom, jak technicznie rozwiązać problem krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Wiadomo było, że jest to technicznie możliwe, bo na świecie są takie realizacje.

Tramwaj na Jagodno - brakowało przepisów 

Teoretycznie nie było problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno, ale w praktyce brakowało przepisów wykonawczych, co wiązało ręce projektantom. Nie można było projektować bez przepisów określających, co w takim projekcie należy wprowadzić? Od 3 lutego 2025 roku to się zmieniło!

Pełna nazwa rozporządzenia, na które się powołujemy brzmi: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie (Dz. U. z 3 lutego 2025 roku, poz. 138).

Po latach oczekiwania zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka określające warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Jasno określa, jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe: prędkość szlakowa nie większa niż 120 km/h, w miejscu krzyżowania nie większa niż 80 km/h, a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów - w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni.

Tramwaj na Jagodno - "historyczny moment dla Wrocławia"

Wrocław wielokrotnie apelował do władz centralnych o wprowadzenie stosownych przepisów, jednak dopiero wspólna wizyta premiera Donalda Tuska i prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka na Jagodnie oraz jednoznaczna deklaracja premiera, że zrobi wszystko by "tramwaj na Jagodno pojechał", znacząco przyspieszyły prace legislacyjne w Ministerstwie Infrastruktury.

To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, a w szczególności premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Tramwaj na Jagodno a bezpieczeństwo   

Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W szczególności dla skrzyżowań jednopoziomowych, gdzie kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych wynosi od 45 do 90 stopni – jak ma to miejsce w przypadku planowanej inwestycji na Jagodnie – określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Takie rozwiązania zapewnią maksymalne bezpieczeństwo przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu zarówno tramwajowego, jak i kolejowego.

Wrocław ma teraz otwartą drogę do otwarcia ofert w przetargu na projekt tramwaju. Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu zapewnia, że na decyzje ministerstwa miasto nie czekało z założonymi rękami. Ostatnie dwa miesiące zostały wykorzystane na przygotowanie porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice, aby móc formalnie projektować na terenie poza granicami miasta.

Warto przypomnieć, że projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu. Do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednich porozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiają, że tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym. Przy współudziale gminy Siechnice możliwe jest dalsze poprowadzenie torowiska poza granice Wrocławia.
Elżbieta Urbanek, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Transportu

Teraz miasto uzupełnienia ogłoszenie przetargowe o te porozumienia i czeka na oferty projektantów. Niezależnie od tego coraz bliżej jest do zakończenia budowy wydzielonego buspasa na Jagodno. Autobusy pojada nim w połowie tego roku. Na bazie tej trasy autobusowej powstaną tory tramwajowe. Jest ona tak zaprojektowana i budowana, że spełnia parametry przyszłej trasy autobusowo-tramwajowej.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama