Kompleksowe Badania Ruchu we Wrocławiu 2024
Podróże porównanie miast
Czy wrocławskie wyniki są zaskakujące? Jak wrocławski sposób poruszania się wygląda na tle innych miast? Warto porównać udziały procentowe z innymi miastami. Wrocław od 2013 roku, podobnie jak inne miasta np. Kopenhaga, nie stawia sobie za cel jakiegoś konkretnego modal split . Dlaczego? Ponieważ nie da się na siłę zmienić przyzwyczajeń mieszkańców, klimatu, aktualnej mody. Dodatkowo każde miasto swoją specyfikę, uwarunkowa nia związane z położeniem,. Ważne jest dla miast europejskich i taki cel ma też Wrocław, by spadał udział podróży samochodowych w ogólnej liczbie podróży . D laczego? Ponieważ samochody zajmują sporo miejsca. Są nieefektywne przestrzennie i są z nimi kłopoty (zanieczyszczenia, konieczność zn ale zienia dla nich miejsc parkingowych w okolicach pracy, domu czy szkoły.) Również miasta typowo samochodowe (np. amerykańskie) dochodzą do wni osk u, ze na dłuższą metę samochody są destrukcyjne dla miast ludzie przestają się spotykać, "korzystać z miasta" w rezultacie te miasta po rzucają (np. Detroit). Choć samochody bez wątpienia są wygodne, a też dla wielu bywają koniecznością to dobrze by ich ilość w podziale modal split malała. Zatem cel Wrocławia jest taki, by dawać mieszkańcom wybór, rodzaj alternatywy samochód albo inny dowolny środek komunikacji. Wrocław ma zapis w polityce transportowej by było mniej niż 40% w 2020, a potem 35% w kolejnych latach. Tu proponuję dopisać jeszcze: Wiedeń (najlepsze miasto do życia w rankingach XXI w) 2021: piesi: 30%, samochody: 26%, zbior . kom: 35% rowery: 9% elektryki: 0 Kopenhaga 2020 30%, 31%, 13%, 26% Oslo 2019 29%, 35%, 30%, 6%.